loading...
سایت تفریحی و سرگرمی سه سوت
مرتضی ساسانی بازدید : 182 یکشنبه 24 اسفند 1393 نظرات (0)

سود سپرده در گذشته به صورت ماه‌شمار محاسبه می‌شود اما در حال حاضر بیشتر بانک‌ها به سراغ شیوه روز شمار رفته‌اند

 

مقابل باجه بانک ایستاده‌اید و کارمند تحویلدار برای‌تان از شرایط پرداخت سود در انواع حساب‌های بانکی می‌گوید: «سود روزشمار فلان درصد است. در کوتاه مدت سه ماهه میزان سود این مقدار است و اگر حساب‌تان تبدیل به یکساله شود این قدر سود می‌گیرید اما اگر برداشت کنید سودتان به این میزان می‌رسد و...

حس می‌کنید مقابل معلم ریاضی دوره مدرسه‌تان ایستاده‌اید. نیاز دارید کمی فکر و تحلیل و محاسبه کنید. گاهی هم از روش محاسبه سود بانکی سر درنمی‌آورید و بیشترین درصد را انتخاب می‌کنید. بعد از خودتان می‌پرسید با این میزان پول، ماهانه چقدر سود دریافت می‌کنم؟ اولین راهکار این است که از همان کارمند بپرسید ولی وقتی به خانه برمی‌گردید، احساس می‌کنید باید سود بیشتری به حساب‌تان تعلق می‌گرفت و کارمند بانک احتمالا اشتباه کرده است.

سود روزشمار با چه روشی محاسبه می‌شود؟

بانک‌ها در گذشته سود سپرده را به صورت ماه‌شمار محاسبه می‌کردند. اما در حال حاضر بیشتر بانک‌ها سود حساب‌های بانکی را به شیوه روز شمار پرداخت می‌کنند. فرمول بانکی‌ها برای محاسبه سود روزشمار به این صورت است: آنها کمترین مبلغ مانده حساب شما را در  طول روزهای یک ماه در نظر می‌گیرند. به عنوان مثل ممکن است شما در روز دوم ماه 61 هزار تومان در حساب‌تان داشته باشید اما در روزهای بعدی ماه، سپرده‌تان را به صورت مداوم افزایش دهید و مبلغ آن را به بیشتر از 61 هزار تومان برسانید. بانک حداقل مانده روزانه در آن ماه را در نظر می گیرد یعنی همان 61 هزار تومان.

کمترین مانده حساب شما در تعداد ماه‌های سال ضرب می‌شود. عدد 30 برای ماه‌های 30 روزه و عدد 31 برای ماه‌های 31 روزه. حاصل به دست آمده در عددسود روزشمار ضرب می‌شود و در انتها بر 365 روز سال تقسیم خواهد شد. 

برای‌تان یک مثال می‌زنیم تا بهتر متوجه شوید. فرض کنیم شما 10 میلیون تومان در بانک پس‌انداز کرده‌اید. به شما گفته شده است سود روز شمار 18 درصد به حساب‌تان تعلق می‌گیرد. با روش بانکی‌ها شما  باید 10 میلیون را در 30 ضرب کنید که حاصل 300 میلیون می‌شود. 300 میلیون را دوباره در 18 درصد ضرب کنید. رقم 54 میلیون به دست می‌آید. 54 میلیون را بر 365 روز سال تقسیم کنید عدد به دست آمده 147 هزار تومان است. به این ترتیب ماهانه 147 هزار تومان سود به حساب شما تعلق می‌گیرد.

کدام حساب بانکی مناسب‌تر است؟

سپرده‌های بانکی به انواع سپرده‌های جاری و سپرده‌های مدت‌دار تقسیم بندی می‌شوند. در سپرده‌ جاری هیچ سودی به شما تعلق نمی‌گیرد و شما تنها پول‌تان را به عنوان امانت در بانک می‌گذارید تا هر وقت دوست داشتید به مبلغ آن دست بزنید. خیلی‌ها نمی‌دانند که با برخورداری از یک حساب معمولی و کوتاه‌مدت می‌تواند هم سود بگیرند و هم در زمان لازم پولشان را برداشت کنند. بنابراین حساب جاری را فراموش کنید و یک سپرده معمولی کوتاه‌مدت انتخاب کنید. حداقل مبلغ افتتاح حساب سپرده کوتاه مدت 50 هزار تومان است. اگر برداشت از حساب‌تان آنقدر زیاد بود که مبلغ آن به زیر پنج هزار تومان برسد، پرداخت سود تا سه ماه به حساب شما متوقف می‌شود، حتی اگر فردای همان روز پنج هزار تومان را دوباره به 50 هزار تومان برسانید.

اگر مطمئن هستید که پول‌تان را برای مدت معینی نیاز ندارید، حساب کوتاه‌مدت ویژه یا یک ساله باز کنید و سود بیشتری بگیرید. در حساب‌های ویژه و یکساله بانک برای شما شرط می‌گذارد که تا زمان معینی از حساب‌تان برداشت نکنید. اگر از حساب‌تان هزار تومان هم برداشت کردید سود سپرده‌تان به اندازه سود حساب‌های معمولی کاهش پیدا می‌کند.

شاید نمی‌دانید چه پیش می‌آید و امکان دارد به پولی که تصور می‌کنید فعلا به آن نیاز ندارید، احتیاج پیدا کنید. در آن صورت بهتر است بخشی از پول‌تان را در حساب معمولی سپرده‌گذاری کنید و سود کمتری بگیرید. بخش دیگری از آن را در حساب یکساله یا ویژه سپرده کنید تا سود بیشتری به شما تعلق بگیرد.

هفت صبح

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
مجله سه سوت در سال 1389 و با هدف فراهم آوردن امکان استفاده بهینه از اوقات فراغت کاربران اینترنتی راه اندازی شد. این مجله تفریحی، آموزشی و سرگرمی همواره سعی داشته تا با بهترین و مفیدترین و جذاب ترین مطالب اوقات خوشی را برای کاربران فراهم نماید. اکنون نیز بعد از گذشت هفت سال از تاسیس این سایت هنوز محبوبیت این سایت از بین نرفته و همه روزه مورد بازدید بسیاری از کاربران عزیز قرار می گیرد. امید است شما نیز لحاظ خوب و خوش و مفیدی در سه سوت داشته باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مطالب سایت را چگونه ارزیابی میکنید
    آمار سایت
  • کل مطالب : 7397
  • کل نظرات : 201
  • افراد آنلاین : 21
  • تعداد اعضا : 492
  • آی پی امروز : 332
  • آی پی دیروز : 410
  • بازدید امروز : 3,611
  • باردید دیروز : 3,551
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 33,686
  • بازدید ماه : 117,178
  • بازدید سال : 453,055
  • بازدید کلی : 7,072,930