loading...
سایت تفریحی و سرگرمی سه سوت
مرتضی ساسانی بازدید : 179 چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 نظرات (0)
مطالب مذهبی ،واجباتی که کمتر به چشم می‌آیند،جامعه امروز ما آنقدر در روزمره‌گی‌ها غرق شده است که خیلی چیزها را به فراموشی سپرده و هنوز افراد زیادی هستند که نسبت به وجود و وظایف انسانی خود آگاه نیستند، زمانی می‌رسد که به اطراف خود می‌نگرند و سردرگمی را با تمام وجود احساس می‌کنند و نمی‌دانند که خود نیز یکی از عوامل ایجاد این سردرگمی‌ها هستند.

این دین جهانی، دارای ارکانی است که امت شیعه آن را به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می‌کند که اصول دین بر مبنای عقیده است و فروع دین نیز واجب است.

اصول دین به ترتیب شامل توحید، عدل، معاد و نبوت و فروع دین شامل نماز، روزه، حج، زکات، خمس، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، تولا، تبرا است.

* ایراد مهم دینداری از کجا آغاز می‌شود؟

نقطه آغازین اشتباه ما در دینداری از آنجا است که فکر می‌کنیم وقتی به خدا و پیامبرش اعتقاد داریم و از عدالت هم استقبال می‌کنیم و می‌دانیم که دنیای دیگری هم بعد از مرگ وجود دارد و دوباره برانگیخته خواهیم شد، بنابراین ما یک مسلمان واقعی هستیم و دیگر همه چیز تمام شده است.

اما فراموش کردیم که اعتقاد به اصول دین، تازه اول راه است و عقل سلیم اگر به توحید و عدل و معاد و نبوت اعتقاد راسخ دارد، شیرینی آن را با فروع دین درک می‌کند و مَثل آن مانند نگین و انگشتر است.

* واجبات فراموش‌شده

همه ما در طول سال شاهد انجام یا صحبت از واجبات دین از جمله نماز، روزه حج، زکات و خمس و جهاد هستیم که به چشم می‌آیند اما به امر به معروف و نهی از منکر توجه چندانی نمی‌شود و تنها عده خاصی هستند که این فریضه را انجام می‌دهند.

*  وقتی جای ارزش با ضد ارزش عوض می‌شود

با نگاهی به اطرافمان، به راحتی جایگزینی برخی ارزش‌ها با ضد ارزش‌ها و تعویض برخی خوبی‌ها با بدی‌ها و بالعکس را می‌بینیم که همه آنها یک هشدار جدی برای جامعه شیعی است.

برخی‌ها در مواجهه با این معضل از عبارت «آخرالزمان» استفاده کرده و سعی می‌کنند چنین مسائلی را عادی و طبیعی و حتی یک پیشرفت و نشانه‌ای از نزدیک شدن به زمان ظهور منجی موعود جلوه دهند.

اگر جامعه با چنین تفکری پیش رود، به مرور زمان کسب و کار و نیروهای انسانی خود را از دست داده و به زوال کشیده می‌شود.

* بی‌توجهی به امر به معروف و نهی از منکر در مقطعی از زمان

با نگاهی به وضعیت اجتماعی و فرهنگی امروز کشورمان به این نتیجه می‌رسیم که وضعیت فعلی، بازتابی از عملکرد کند و مقطعی در گذشته است.

در برهه‌ای از زمان بحث امر به معروف و نهی از منکر به خوبی انجام می‌شد اما از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت چندانی نمی‌شد و حتی در برخی موارد مانند درگیری‌های لفظی یا فیزیکی که بین طرفین صورت می‌گرفت، افراد وابسته به ستاد امر به معروف و نهی از منکر را خاطی می‌دانستند و مخاطب را تبرئه می‌کردند.

به مرور زمان، گویا عده‌ای ناامید شده و حتی دیگر خبری از ستادهای امر به معروف و نهی از منکر در شهرستان‌ها نبود تا حدی که تابلوهای این ستاد را نیز جمع‌آوری کرده و فعالیت آنها به صورت پنهانی بود.

اکنون دولت و مجلس در حال تصویب قوانینی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر هستند تا این فریضه واجب به جایگاه واقعی خود در جامعه برسد.

* درک نادرست امر به معروف و نهی از منکر

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران در گفت‌وگو با فارس گفت: امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ اسلام و انقلاب جایگاه ویژه‌ای دارد و بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما ناشی از درک نکردن این فریضه است.

حجت‌الاسلام ستار علیزاده با بیان اینکه آثار و برکات فریضه امر به معروف و نهی از منکر بسیار فراوان است، افزود: احیای ارزش‌ها و فرایض دینی، تجارت سهل و سالم در بازار، آسانی کسب و کار، امنیت، محبت و دوستی از آثار امر به معروف و نهی از منکر است.

* اسیدپاشی قطعا یک امر مذموم است

وی درباره حوادث اخیر در اصفهان، اظهار داشت: اسیدپاشی قطعا یک امر مذموم و ناپسندی است که با هیچ یک از معیارهای دینی، فقهی و حقوقی ما مطابقت ندارد.

علیزاده درباره نسبت دادن حوادث اسیدپاشی به افراد حزب‌اللهی، گفت: این قطعا یک دروغ محض است زیرا هیچ فرد متدین و انقلابی چنین عملی را مرتکب نمی‌شود و هنوز هم ثابت نشده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران ادامه داد: هفته نخست محرم هفته امر به معروف و نهی از منکر است، مجلس هم در حال قانونی کردن این موضوع است و طبیعی است که دشمنان نیز بیکار نمی‌نشینند و دست به توطئه می‌زنند.

وی اضافه کرد: عمل غیرمنطقی و غیر دینی اسیدپاشی برای مقابله با رویکرد جدید کشور برای مبارزه با فساد و بی‌بند و باری است، دشمن می‌داند که گرایش دنیای امروز به معنویت بیشتر شده است، این کار را انجام دادند تا اسلام و دین را بد کنند و یک نوع استفاده ابزاری از موضوع امر به معروف و نهی از منکر است.

این مسئول درباره بحث‌هایی چون آرایش عاشورایی، اظهار داشت: عده‌ای نشسته‌اند و برای اینکه لذت محرم و عشق به امام حسین(ع) را به کام مردم مومن و عاشق اهل بیت(ع) تلخ کنند، دست به کارهایی می‌زنند که یکی از آنها همین بحث آرایش عاشورایی است تا برخی از جوانان عامد و ناآگاه ما با آرایش خاصی وارد دسته‌ها و مراسمات عزاداری شوند و قبح این قبیل کارها را از بین ببرند.

وی بیان داشت: تجربه نشان داده است که تعداد این قبیل افراد بسیار کم است و آنها در واقع در بین دریای عاشوراییان حتی یک نقطه هم نیستند ولی وظیفه دستگاه‌های مربوطه است که با هرگونه ناهنجاری مقابله و برخورد کنند، خواه به اندازه یک سر سوزن باشد.

* شناخت سبک زندگی با امر به معروف و نهی از منکر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از فروعات دین اسلام و بر هر فرد مسلمان در صورتی که شرایط لازم و آمادگی آن را داشته باشد، یک تکلیف است.

حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی تصریح کرد: شرایط فریضه امر به معروف و نهی از منکر از نظر دینی به چهار شرط است، اول اینکه فرد معروف و منکر را بشناسد، این کار تداوم داشته باشد، احتمال تاثیر داشته باشد و مفسده‌ای در پی نداشته باشد که اگر این شرط‌ها آماده بود شخص موظف به امر به معروف و نهی از منکر و تبلیغ دستورات دین است.

وی تصریح کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر به خوبی ادا شود، مفهوم سبک زندگی دینی و مقابله با بزهکاری جایگاه خود را پیدا می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه در ماه محرم زمینه احیای امر به معروف و نهی از منکر بیشتر است، افزود: امام حسین (ع) نیز هدف مهم قیام خود را احیای این فریضه اعلام کرده و فرمودند:" أرید أن آمر بالمعروف و انهی عن المنکر".

دبیر شورای فرهنگ عمومی مازندران گفت: ماه محرم فرصتی است که همه ما باید در چگونگی و چرایی عاشورا اندیشه کنیم به ویژه همین فریضه امر به معروف و نهی از منکر و آن را در مقایسه با مقتضیات زمان بسنجیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بیان داشت: از افراط و تفریط در ترویج عاشورا بکاهیم، از ارزش‌هایی که به نام عزاداری ولی در حقیقت دون شان کربلا و عاشورا است مانند قمه‌زنی، علم و کتل و تمثال‌های نامناسب خودداری شود.

وی در پایان گفت: با حضور در مجامع عزاداری ضمن گرامیداشت شهدا و اسرای دشت کربلا و استفاده از معنویت وجودی آنها، برای احیای امر به معروف و نهی از منکر نیز کوشا بوده و مبلغ این فریضه مهم باشیم تا نام خود را در دفتر عاشوراییان و عاشقان امام حسین (ع) ثبت کنیم.

*سخن آخر

امر به معروف و نهی از منکر مانند نماز و روزه و سایر فروعات دین واجب شرعی است، قوانین دولتی کمک بزرگی به این امر می‌کند، ستادهای احیای امر به معروف و نهی از منکر باید فعالیت آشکار و پنهان خود را توامان داشته باشند، تبلیغات و فرهنگ‌سازی برای تبیین آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر در جامعه انجام شود تا با یک عزم ملی به سمت احیای فریضه مظلوم و فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر برویم.

منبع : فارس
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
مجله سه سوت در سال 1389 و با هدف فراهم آوردن امکان استفاده بهینه از اوقات فراغت کاربران اینترنتی راه اندازی شد. این مجله تفریحی، آموزشی و سرگرمی همواره سعی داشته تا با بهترین و مفیدترین و جذاب ترین مطالب اوقات خوشی را برای کاربران فراهم نماید. اکنون نیز بعد از گذشت هفت سال از تاسیس این سایت هنوز محبوبیت این سایت از بین نرفته و همه روزه مورد بازدید بسیاری از کاربران عزیز قرار می گیرد. امید است شما نیز لحاظ خوب و خوش و مفیدی در سه سوت داشته باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مطالب سایت را چگونه ارزیابی میکنید
    آمار سایت
  • کل مطالب : 7397
  • کل نظرات : 201
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 492
  • آی پی امروز : 186
  • آی پی دیروز : 339
  • بازدید امروز : 980
  • باردید دیروز : 2,255
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 17
  • بازدید هفته : 22,396
  • بازدید ماه : 105,888
  • بازدید سال : 441,765
  • بازدید کلی : 7,061,640