close
تبلیغات در اینترنت
سایت تفریحی سه سوت

جستجوگر پیشرفته






آخرین ارسال های انجمن



موضوع : بخش پزشکی , سلامتی ,

روش های پیشگیری از گرمازدگی با میوه ها

با شروع فصل گرما و افزایش زیاد دما سیستم ایمنی بدن پایین آمده و بسیاری از بیماریهایی از قبیل نارسایی کلیه، کاهش حافظه کوتاه مدت و حملات قلبی در کمین برخی از افراد هستند. در ادامه روش های پیگیری از گرمازدگی را مطالعه می فرمائید.

 

 

سیستم ایمنی بدن انسان در فصل گرما و دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد ضعیفتر عمل کرده و از این نقطه به بعد کارایی سیستم اعصاب به سرعت کاهش می یابد.دمای ۱۰۴ درجه فارنهایت باعث ایجاد اخلال در سیستم مغزی نیز شده ونارسایی های قلبی و کلیه را نیز به وجود می آورد.

به ویژه توصیه شده است که سالمندان، کودکان، زنان باردار و بیماران از قرارگرفتن در چنین شرایطی اجتناب کنند و در صورت اجبار، با چند راهکار ساده و عملی می توان اثر گرمی هوا را برای بدن قابل تحمل کرد. در ابتدا لازم است بدانیم که چه غذاهایی مناسب تابستان هستند و بدن را برای مبارزه با شرایط گرمی هوا و کم آبی آماده می کنند.

 
خداوند با قدرت تمام میوه های مناسب هر فصل را مطابق با نیاز بدن آفریده است، بنابراین میوه و سبزی های موجود در فصل گرما، مناسب ترین منابع غذایی برای حفظ سلامت بدن هستند.
 
 
هندوانه
 
هندوانه سبب تنظیم آب بدن، تقویت حافظه و بهبود خلق و خو می شود. همچنین لیکوپن موجود در آن، از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند. ۹۲ درصد مواد تشکیل دهنده هندوانه، آب است؛ از این رو مناسب ترین میوه تابستانی به شمار می آید.
 
 
 ذرت
 
ذرت شیرین با وجود دو آنتی اکسیدان لوتئین و زیزانتین، مانند یک عینک آفتابی طبیعی عمل می کند و به تشکیل رنگدانه های ماکولای چشم کمک می کند. این رنگدانه ها اثرات مخرب خورشید را فیلتر می کنند. همین دو آنتی اکسیدن از بروز انحطاط ماکولا در افراد بالای ۶۰ سال جلوگیری می کنند.
 
 
گوجه فرنگی
 
لیکوپن موجود در گوجه فرنگی از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند و بدن را در برابر اشعه ماورای بنفش حفظ می کند.
 
 
 آلبالو
 
مطالعات محققان دانشگاه میشیگان نشان می دهد که آلبالو حاوی ترکیبی به نام آنتوسیانین است. این ترکیب سبب فعال شدن مولکولی می شود که چربی ها را می سوزاند و از انباشتگی آن در بدن جلوگیری می کند. آب البالو برای مقابله با فصل گرما مناسب است.
 
 
چای یخ (آیس تی)
 
میزان کالری چای صفر است و استفاده از این نوشیدنی به همراه یخ، گزینه مناسبی برای حفظ آب بدن در فصل گرماست. دیگر مواد خوراکی مناسب این فصل شامل کاهو،انواع سبزیجات،لیموترش،انواع توت،هلو،خیار،انگور
 
مرکبات،آب هویج و طالبی است.
 
حرارت خطرناک 
 
منطقه خطر برای بدن از نظر دما، ۴۰ درجه سانتی گراد (معادل ۱۰۴ درجه فارنهایت) تعریف شده است. از این نقطه به بعد به قلب فشار بالایی تحمیل می شود و عملکرد ارگان های مختلف تا اندازه ای مختل می شود. زمانی که این شرایط با رطوبت هوا همراه باشد، اوضاع رو به وخامت می رود.
 
بدن انسان به طور طبیعی قادر به تحمل هوای گرم است. آزمایش ها نشان می دهد که انسان می تواند دمای ۱۰۱ درجه سانتی گراد (معادل ۲۱۵ درجه فارنهایت) را نیز به مدت ۳۰ دقیقه تحمل کند. اغلب این حالت برای ورزشکاران؛ بخصوص دوچرخه سوارانی که در مسابقات صحرایی رکاب می زنند پیش می آید.
 
زمانی که دمای هوا افزایش می یابد، قلب با شدت بیشتری فعالیت می کند و رگ های خونی گشاد می شوند و خون بیشتری به سطح پوست پمپاژ می شود. در همین لحظه بدن عرق می کند که مهمترین راهکار بدن برای کاهش دمای درونی است. تبخیر عرق در سطح پوست باعث خنک شدن پوست می شود. خون سرد شده مجددا به قلب باز می گردد و باعث کاهش دمای درونی می شود. ولی زمانیکه رطوبت محیط زیاد باشد، اوضاع به این سادگی نیست. در این حالت بدن مدام عرق می کند و این عرق نه تنها باعث کاهش دمای بدن نمی شود، بلکه میزان آب خون و سلول ها را نیز کاهش می دهد.
 
سیستم اعصاب نسبت به افزایش دمای درونی بدن بسیار حساس است. با افزایش دما مغز دچار سردرگمی می شود و قدرت تصمیم گیری و حافظه کوتاه مدت کاهش پیدا می کند. در این شرایط ممکن است از فرد رفتار عجیب و غیر معقولی سربزند.
 
زمانی که فرد سابقه بیماری قلبی عروقی، بیماری کلیوی و دیابت را داشته باشد، افزایش دما منجر به کم آبی بدن، نارسایی کلیه و مشکلات کبدی می شود و بازگشت به شرایط عادی غیر ممکن یا بسیار دشوار است.
 
متخصصان به افراد توصیه می کنند که پیش از قرار گرفتن در شرایط بحرانی، سیستم ایمنی بدن را در حالت مساعدی قرار دهند تا در صورت بروز چنین مشکلاتی کمتر آسیب ببینند.
 
چند راهکار موثر برای جلوگیری از گرما زدگی و کاهش آسیب های وارد به بدن
 
– در روزهای گرم تابستان، بدن خود را در حالت هیدراته قرار دهید. نوشیدن ۸ تا ۱۲ لیوان آب در طول تابستان توصیه شده است. بهتر است آب مصرف شده یخ نباشد.
 
– سعی کنید صبح زود یا پس از غروب از خانه خارج شوید و در ساعت اوج گرما و تابش خورشید در سایه و مکان خنک به فعالیت بپردازید.
 
– به همراه داشتن بطری آب و شستشوی دست و صورت هنگامی که بیرون از منزل قرار دارید توصیه شده است.
 
– استفاده از کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه ضروری است.
 
– بهتر است از لباس های رنگ روشن و نخی و کفش صندل استفاده شود.
 
– بستن در و پنجره ها در زمان روشن بودن تجهیزات تهویه هوا
 
– کشیدن پرده ها برای جلوگیری از ورود مستقیم نور خورشید به داخل خانه
 
– خاموش کردن وسایل برقی و موتوری غیر ضروری
 
– خاموش کردن چراغ های غیر ضروری
 
– اجتناب از پختن غذاهایی که باید برای مدت زمان زیادی روی گاز پخته شوند.
 
– اجتناب از روشن کردن فر
 
– استفاده از یخ در کولر آبی در صورت افزایش ناگهانی دمای هوا
 
– دوش آب سرد قبل از خوب به کرات توصیه شده است. این کار باعث می شود که دمای بدن تعدیل شود و در مدت خواب امکان بازیابی ارگان های آسیب دیده بدن وجود داشته باشد.
 
– اجتناب از مصرف غذای چرب، پر نمک و فست فود، این غذا ها باعث کاهش آب بدن، تشنگی و افزایش دمای درونی بدن می شوند.
 
– اجتناب از مصرف غذاهای پر ادویه
 
– استفاده از مواد غذایی که طبع سردی دارند
 
– کاهش مصرف چربی و شیرینی جات
 
با توجه به افزایش دمای جهانی و آلاینده های محیط زیست، باید به افزایش دما و مضرات آن بیشتر توجه شود.
 
با توجه به آمار گزارش شده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، بین سال های ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۳ بیش از ۸ هزار نفر در آمریکا جان خود را بر اثر گرما از دست دادند. زمانی شرایط بحرانی تر می شود که افزایش دما با طوفان، رعد و برق، گردباد، سیل و زلزله همراه شود.
 
کارشناسان به افراد توصیه می کنند که قبل از آغاز فصل گرما، وزن خود را کاهش دهند چراکه تحمل هوای گرم برای افراد چاق دشوارتر است.


امتیاز :

برچسب ها : آنتی اکسیدان , آیس تی , تقویت ایمنی بدن , تقویت حافظه , تقویت چشم , تنظیم آب بدن , حفظ سلامتی , سلامت بدن , سوختن چربی بدن , سیستم اعصاب , فصل گرما , مبارزه با گرما , مشکلات کبدی , نارسایی کلیه , کاهش حافظه کوتاه مدت , گرمازدگی , سلامتی , هندوانه , مبارزه با گرمازدگی ,
روش های پیشگیری از گرمازدگی با میوه ها نوشته شده در چهارشنبه 06 خرداد 1394 ساعت 19:15
توسط : mahdi

ارسال نظر برای این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی





مطالب تصادفی
دانلود آهنگ جدید رها منش‬ به نام پیانو
تفاوت wifi و wireless چیست؟
دانلود مراسم شب سوم محرم ۹۴ حاج عبدالرضا هلالی هیئت الرضا
تبدیل عکس به متن با ABBYY FineReader 11.0.102.583
نخستین نوزاد از رحم پیوندی اميد زنان عقيم جهان را زنده كرد
دانلود بازی فیفا 15 FIFA 15 Ultimate Team Edition برای PC
دانلود آهنگ جدید باراد به نام دیگه نمیخوامت تورو
قلم خش گير خودرو ( رنگ فابريك)
هیچ اختلافی بین تعریف ظریف وکری ازتفاهمنامه نیست!
اخراج مجری زن بخاطر جذابیت زیاد + عکس
چهره متفاوت صابر ابر در برابر اکبرعبدی (تصاویر)
دانلود سریال Taxi Brooklyn
همسرم بچه نمی خواهد
فال روزانه چهارشنبه 15 بهمن 1393
عکس جدید سوفیا ورگا در لس آنجلس
فال روزانه سه شنبه 19 آبان 1394
دانلود تیزر تصویری جدید بنیامین بهادری به نام بنیامین 94
دانلود آهنگ جدید داریوش عبدالمالکی به نام کابوس
دانشگاه سال اول تا آخر...
دانلود آپدیت آنلاین یوزر پسورد جدید نود 32سه شنبه 7بهمن 93/11/7
دانلود آهنگ جدید مرتضی سرمدی به نام دریا
متن خنده دار و بامزه
آزادی این زن از زندان بخاطر سینه هایش (عکس)
دانلود مراسم شب سوم محرم ۹۴ کربلایی جواد مقدم هیئت غریب مدینه امیرکلا
دانلود آهنگ جدید نازی عزیزی به نام غمگین چو پاییز
طرز تهیه آبگوشت زیره کرمان
دانلود فیلم 2014 Maleficent با کیفیت 720p عالی
اس ام اس های فلسفی
عجیب ترین دختران دوقلوی جهان + عکس
دانلود آهنگ جدید پارسا چیلیک و فواد چیلیک به نام چند درصد
دانلود دمو آلبوم جدید محسن یگانه به نام نگاه
قلعه‌نویی: خودشان را با اسم من مطرح می‌کنند
پيام مخالفت از بهارستان برای محمدجواد ظریف در كوران مذاكرات!
اندی در مراسم قهرمانی تیم کشتی آزاد ایران
دانلود اپدیت آنلاین یوزر پسورد جدید نود 32 یکم مهر
نقطه تمایز عادل فردوسی‌پور با رامبد جوان
دانلود آهنگ جدید رضا صادقی به نام درگیر ظاهر
دانلود iOrgSoft Data Recovery 1.0.6 – نرم افزار بازیابی اطلاعات
دانلود دموی ۴ آهنگ جدید ایمان غلامی
آخرین مطالب
لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به sesooot می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .